Statuetki Bielskiej Jesieni oraz
Nagrody Dyrektora Galerii Bielskiej BWA – w postaci organizacji wystawy indywidualnej
za tryptyk Game over
Tomasz Kulka podczas gali wręczenia nagród: Grand Prix – Nagrody Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Nagrody Dyrektora Galerii Bielskiej BWA, a także wyróżnienia redakcji Artinfo.pl, fot. K. Morcinek
od lewej: Tomaszowi Kulce – Grand Prix – Nagrodę Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu w zastępstwie Ministra wręcza – Przemysław Smyczek – Naczelnik Wydziału Kultury i Sztuki UM w Bielsku-Białej; po prawej – Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA wręcza – Agata Smalcerz, fot. K. Morcinek
Tomasz Kulka urodził się w 1979 roku w Olkuszu. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni malarstwa prof. Grzegorza Bednarskiego oraz w pracowni ceramicznej prof. Czesława Dźwigaja (2004). Doktorat na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni (2019).
Stypendysta Narodowego Centrum Kultury – programu Młoda Polska (2013) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Laureat II Nagrody – Marszałka Województwa Śląskiego podczas 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA (Bielsko-Biała, 2019).
Autor wystaw indywidualnych, m.in.: „Owoc z drzewa poznania dobra i zła” w Muzeum Farmacji we współpracy z galerią Propaganda (Warszawa, 2021); „Triumf i upadek domu pana mego” w Miejskim Ośrodku Sztuki (Gorzów Wlkp., 2020); „Idolatria” w Spółdzielni Ogniwo (Kraków, 2019); „Dziś są moje urodziny” wraz z Jakubem Ciężkim w BWA Galeria Sanocka (Sanok, 2019); „Das Ding” w Steinek Gallery (Wiedeń, 2018); „O ciebie chodzi, gdy płonie dom sąsiada” w Punkcie Odbioru Sztuki (Łódź, 2017); „Heiliger Alter” oraz „Idolatria”, w galerii Propaganda (Warszawa, 2017); „Nazywam się Tomasz Kulka, mam 34 lata i chciałbym przespać całe życie” w Galerii Szkła i Ceramiki, BWA Wrocław (2013); „Dożynki” w Centrum Rzeźby Polskiej (Orońsko, 2012).
Uczestnik wystaw zbiorowych, m.in.: „Non Disclosure Agreement” w Raumstation (Wiedeń, 2018); „Kałasznikow” w Galerii Bunkier Sztuki (Kraków, 2014); 4. Mediations Biennale (Poznań, 2014); „Ro/złączenia” w Kuad Gallery (Stambuł, 2014).
Gala wręczenia nagród, fot. K. Morcinek
O swojej twórczości artysta pisze: Koncentruję się na tym, co wyparte, niechciane, straszne i zasadniczo ludzkie. Pociąga mnie to, co znajduje się poza głównym prądem – niziny społeczne, problem rozkładu i dewastacji tkanki miejskiej. W ostatnim czasie coraz bardziej interesuje mnie antropologiczna perspektywa na fenomen zagrażającej nam natury, którą człowiek nieprzerwanie próbuje okiełznać i zdominować. Posługuję się przy tym technikami klasycznymi, jak i tymi, które przeszły z obszaru użytkowego do sztuki współczesnej – jednocześnie przywracając im ich symboliczny charakter. Aktualnie najbardziej zajmuje mnie przecięcie kilku wymiarów, natury i kultury, religii i społeczeństwa, estetyki i rytualności.
