KONKURS na animacje odnoszące się do 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021
realizowany z młodzieżą z Zespołu Szkól Plastycznych w Bielsku-Białej pod opieką merytoryczną
Joanny Chudy.
W konkursie wzięło udział 26 osób, które stworzyły bardzo interesujące prace w zapisie mp4.
Komisja złożona z pracowników merytorycznych Galerii Bielskiej BWA wyróżniła sześć animacji, jednocześnie podkreślając, iż wszystkie prace reprezentują bardzo wysoki poziom.
Animacje można oglądać w kafelku : FILMY
Nagrody:
I miejsce – Michał Duraj
II miejsce – Patrycja Pilarz
III miejsce – Dominika Koziej
oraz trzy równorzędne wyróżnienia:
Emilia Czylok
Maria Dudek
Jakub Kuźma
Autorki i autorzy animacji:
- Jagna Antas
- Emilia Czylok
- Maria Dudek
- Michał Duraj
- Anna Gaca
- Marta Gawełek
- Katarzyna Hoffmann
- Karolina Knapik
- Dominika Koziej
- Mateusz Kozubek
- Jakub Kuźma
- Aleksandra Kwiecień
- Adriana Lisak Bielska jesień
- Zuzanna Michalik
- Gabriela Michta
- Emilia Osińska
- Zuzanna Pieczora
- Patrycja Pilarz
- Aleksandra Pilorz
- Dominika Płoskonka
- Julia Rajtor
- Michalina Rączka
- Nikola Wadelska
- Weronika Waligóra
- Zuzanna Walusiak
- Wojtaszczyk
***
KONKURS LITERACKI NA RECENZJĘ OBRAZU z 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021
zrealizowany z młodzieżą z Zespołu Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej pod opieką merytoryczną polonistki – Jadwigi Jarosz.
W konkursie wzięło udział 18 uczniów i uczennic.
Oceny prac dokonał polonista – Krzysztof Płatek
Natalia Jaszewska – pierwsze miejsce
Julia Konieczny – pierwsze miejsce ex aequo
Maja Skoczylas – drugie miejsce
Piotr Krupa – drugie miejsce ex aequo
Kinga Chmielowska – trzecie miejsce
Anna Stuglik – wyróżnienie
Edyta Lasek – wyróżnienie
Agnieszka Olma – wyróżnienie
Wszystkie recenzje są zamieszczone na stronie archiwalnej Bielskiej Jesieni - Wcześniejsze edycje - edycje - 2021 - przeglądaj repozytorium plików - teksty: http://bja.galeriabielska.pl/edycje/75
Ocena ogólna prac:
Prace na wyrównanym poziomie. Wszystkie, za wyjątkiem jednej, która nie traktuje na temat obrazów na Wystawie Bielskiej Jesieni, spełniają kryteria dobrej recenzji.
W większości prac widać emocjonalny stosunek do omawianych dzieł malarskich. Analizy
i interpretacje obrazów dojrzałe, interesujące i dociekliwe. Zdarza się, że autorzy łączą omawiane dzieło z innymi obrazami, które wpisane są na stałe do kanonu światowego dziedzictwa sztuk plastycznych. Te interakcje recenzenckie stanowią wartość samą w sobie i podnoszą walory pracy. Literacko teksty na bardzo dobrym poziomie. Język prac, jak i ich kompozycje nie budzą zastrzeżeń.
Zdarza się jednak dość często, że autorzy zapominają o czasie i miejscu „akcji”, czyli nie umiejscawiają recenzji w przestrzeni Galerii Bielskiej BWA, co w wypadku tego konkretnie powierzonego zadania zdaje się być konieczne. Warto również pamiętać, aby w przyszłości zwrócić uwagę na technikę,
w jakiej obraz został wykonany, co również dość często zostało przez piszące osoby pominięte.
Z wyrazami uznania – Krzysztof Płatek
Natalia Jaszewska – pierwsze miejsce
Świetny tytuł recenzji. Tekst zwarty, koherentny, intymny, piękny. Widać nie tylko obrazy, ale i autorkę refleksji nad malarskimi dziełami. To coś więcej niżeli tylko recenzja, to również kawałek dobrego literackiego tekstu. Wewnętrzne retardacje budują swoistą dramaturgię całości. Klamrowa kompozycja tekstu ukazuje, że forma została niebanalnie przemyślana.
Julia Konieczny – pierwsze miejsce ex aequo
Recenzja – opowieść, ale i trochę zmierza w kierunku eseju. Autorka jest tutaj mocno widoczna.
W zasadzie to ona staje się bohaterką tekstu. Wstęp nieco za długi, ale to on pozwala na interakcję
z twórczynią recenzji. Interesujące i bardzo dobrze napisane.
Maja Skoczylas – drugie miejsce
Chciałoby się powiedzieć, że warto już gdzieś na wstępie przywołać autora omawianego dzieła i tytuł obrazu. Tu kolejność została odwrócona, jeśli to strategia przemyślana, na zasadzie negatywu, jak
w obrazie Orbaczewskiej, to koncept można uznać za interesujący.
Rozważania mają swój przebieg kompozycyjny, ciągłe zmiany, ruch myśli i coraz to nowe widzenie dzieła. W finale konstatacja, jak olśnienie.
Świetny tytuł.
Piotr Krupa – drugie miejsce ex aequo
Bardzo dobry tekst. Intymny i refleksyjny. Interesująca konstrukcja całości. Ma swoją dramaturgię (to przede wszystkim zasługa wewnętrznego dialogu). Oba omówione obrazy mają wspólny mianownik – niepokoją. Utrzymanie narracji w czasie teraźniejszym podnosi wymiar autentyzmu.
Kinga Chmielowska – trzecie miejsce
Tekst bardzo interesujący. Literacko bez zarzutu. Wewnętrzna walka autorki mocno podkreślona. Brzydota i niepokój zwyciężają z przyzwyczajeniami estetycznymi. Dramat ukazany w obrazie przenosi się na dramat autorki recenzji, która ulega „artystycznej przemocy”. Poddaje się jej. Zwycięstwo sztuki nad widzem. Ta strategia zostaje w pracy świetnie ukazana. Brawo.
Anna Stuglik – wyróżnienie
Świetna recenzja obrazu (obrazów, bo w rzeczywistości mamy do czynienia z tryptykiem) Gabrieli Cygan. Analiza i detektywistyczna postawa recenzentki budują nastrój podobny nastrojowi obrazu. Fachowe spojrzenie łączy się z właściwą terminologią, co razem nadaje pracy recenzenckiej wymiar profesjonalny.
Edyta Lasek – wyróżnienie
Rozbudowana, wnikliwa analiza i interpretacja obrazu Jędrzeja Piaskowskiego zasługuje na wyróżnienie z uwagi na konstrukcję wypowiedzi, jak również jej treść. Dociekliwość spojrzenia
i egzegeza dzieła, jak również język wypowiedzi zasługują na poklask.
Agnieszka Olma – wyróżnienie
Praca oznaczająca się fachowością terminologiczną i wnikliwością spojrzenia. Tekst zwarty, pozbawiony zbędnych treści, jednocześnie wielowymiarowy.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Monika Sowa
Dobry tekst. Podobnie jak recenzowany obraz, pełen niedomówień, tak i wymiar literacki wypowiedzi niesie ze sobą niepewność.
Mateusz Bielecki
Fajny obraz rzeczywiście jest fajny i fajna jest również jego recenzja. Oba zdarzenia niejako łączą się ze sobą: obraz i tekst o nim.
Joanna Dwornik
Brak autora obrazu w recenzji. Wstęp przerasta część właściwą pracy.
Ewa Luranc
Zwarta, sensowna praca. Recenzja podejmuje trud interpretacji dzieła T. Kulki, odwołując się do twórczości H. Boscha.
Estera Zieleźnik
Krótka, bardzo zwarta recenzja. Wszystko w pracy ma sens podporządkowany omawianemu obrazowi.
Joanna Szewczyk
Recenzja nie dotyczy dzieła malarskiego, lecz powieści S. Kinga i filmu „Zielona mila”.
Barbara Wydra
Interesująca analiza i interpretacja obrazu. Recenzja zwarta, konsekwentna, również w sferze kompozycyjnej.
Dominika Semirjak
Zwarta kompozycyjnie i treściowo praca recenzencka. Interesująca dramaturgia rozważań. Literacko bardzo dobra.
Feliks Adamkiewicz
Gdyby nie zbyt długa introdukcja, praca byłaby znakomita. W momencie, gdy autor decyduje się na recenzję płótna Agaty Borowej, praca nabiera wigoru i sensu. Rozważanie koherentnie łączy się
z treścią obrazu. Od tego momentu zaczyna się bardzo dobry tekst.
Sylwia Chmielowska
Interesujące rozważanie recenzentki, zestawione zostało z „Krzykiem” E. Muncha, co nadało pracy pogłębionego wymiaru. Kompozycja całości bez zarzutu. Język znakomity, treść interesująca.
***
Marta Pawełko – zwyciężczynią konkursu internautów!
W konkursie internetowym na najciekawszego artystę zgłaszającego swoje prace do 45. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 największą liczbę – 116 głosów – zdobyła Marta Pawełko. Głosowanie odbywało się drogą mailową; na każdą z trzech prac biorących udział w konkursie, z jednego adresu IP, można było oddać jeden głos.
- Kocham, kochasz, kocha, 2020, akryl na płótnie, 50 x 70 cm – 39
- Powieść każdy pisze własną, 2020, akryl na płótnie, 40 x 60 cm – 39
- Graj tam, gdzie chcesz, 2021, akryl na płótnie, 50 x 70 cm – 38
W konkursie wzięło udział 438 internautów, którzy oddali 1503 głosów.
Kocham, kochasz, kocha
Marta Pawełko – ukończyła studia na kierunku Ekonomia na Uniwersytecie w Białymstoku, mieszka na Podlasiu.
Zwyciężczyni konkursu internautów na najciekawszego artystę zgłaszającego swoje prace do Bielskiej Jesieni nie miała dotychczas indywidualnych wystaw, nie brała też udziału w innych konkursach. Na pytanie dlaczego zrobiła wyjątek dla 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 odpowiedziała:
Bielska Jesień – ponieważ jest to prestiżowy konkurs. Znany chyba każdemu, nawet spoza świata sztuki.
Prace autorki są do obejrzenia w oryginale w Make my day i na FB @sztukazmarzen.
Powieść każdy pisze własną
Marta Pawełko pisze o sobie:
Od blisko trzydziestu lat jestem mamą i żoną. Pracuję w dziale handlowym. Moje pierwsze prace rysowałam węglem. Wyłącznie do „szuflady”.
Kiedyś, będąc w delegacji w Gdańsku, poszłam wieczorem na Jarmark Dominikański. Wśród wielu stoisk zauważyłam stragan z kolorowymi lampionami w kształcie kamieniczek. Zachwyciły mnie.
Tak zrodził się mój pierwszy pomysł na obraz. Każdy dom to rodzina. Każda książka to historia. Każdy człowiek to życie.
Maluję farbą akrylową na płótnie. Tematem moich prac jest człowiek.
Czasem inspirują mnie banalne sytuacje, albo rzeczy. Nie interesuje mnie realizm, ani realna postać. Te pozostawiam fotografii. Moje obrazki nazywam scenkami rodzajowymi, osadzonymi w nierealnej, bajkowej przestrzeni. Często są to miasteczka. Moim ulubionym motywem jest biblioteczka. Każdy element ma symboliczne znaczenie i jest dopełnieniem całości. Człowiek ma swój czas i sam pisze własne historie.
„Sztuka z marzeń” tak nazwałam mój kącik na fb. Pokazuję tam moje prace. Można je również obejrzeć w kawiarni
w Białymstoku w Make my day. Właścicielki zrobiły tam mini galerię. Każda osoba, która nabywa mój obrazek otrzymuje ode mnie dedykację.
Chyba jestem kochliwa. Malowanie to moja druga miłość. Pierwszą, znacznie starszą jest aktorstwo. Gram amatorsko
w teatrze „Bawimo”. W obu moich pasjach, interesuje mnie człowiek. Jego emocje i relacje. To jaki jest sam i jaki jest dla innych. To, co go dotyka, śmieszy, czasem wzrusza.
Wspaniałe uczucie, kiedy ludzie odnajdują w mojej pracy czy to na scenie czy w obrazach samych siebie.
Graj tam, gdzie chcesz
***
Głosowanie internautów na najciekawszego artystę Bielskiej Jesieni 2021.
Konkurs internetowy na najciekawszego artystę zgłoszonego do 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021
trwa od 1 czerwca do 19 września 2021 roku; rozstrzygnięcie 30 września br.
Na stronie internetowej w zakładce Galeria wirtualna: https://bielskajesien.pl/index.php/galeria-wirtualna-bj można obejrzeć wszystkie prace nadesłane na konkurs i wybrać swojego faworyta lub faworytów (bez względu na ocenę jury).
Podczas trwającego niemal cztery miesiące konkursu, z jednego adresu IP, na jedną pracę można oddać tylko jeden głos!
Należy pamiętać, iż każdy z uczestników zgłosił trzy prace, co nieco zwiększa szanse na zwycięstwo wybranego artysty.
W celu oddania głosu na wybrane dzieła należy:
- Zarejestrować konto użytkownika, podając imię, nazwisko oraz adres e-mail: rejestracja konta użytkownika (nie dotyczy artystów zgłoszonych do konkursu, którzy posiadają już swoje konta).
- Drugą czynnością jest aktywacja konta. Po otrzymaniu potwierdzenia z linkiem aktywacyjnym, w który należy „kliknąć” (prosimy o uważne sprawdzenie poczty i ewentualnie spamu), stajemy się posiadaczem indywidualnego konta, na które możemy wchodzić w dowolnym czasie (należy zapamiętać hasło!).
- Instrukcja do założenia konta znajduje się w zakładce https://www.bielskajesien.pl/index.php/instrukcja-2021
- Przejść do Galerii Wirtualnej, a następnie po otwarciu dzieła zaznaczyć gwiazdkę w polu "Ocena zdjęcia".
Z jednego konta możliwe jest oddanie pojedynczego głosu na każdą z prac.
Głosowanie z wykorzystaniem „botów” (tzn. programów lub zespołów ludzkich automatycznie oddających głos na pracę) oraz "multikont" (tzn. dwóch lub więcej profili należących do tego samego użytkownika) nie będzie brane pod uwagę.
Nazwisko artysty, który zbierze największą liczbę głosów online zostanie opublikowane na stronie internetowej www.bielskajesien.pl w dniu 30 września br.
Zwycięzca konkursu będzie promowany przez Galerię na stronie internetowej Bielskiej Jesieni oraz w mediach społecznościowych.
Wśród osób, które wezmą udział w głosowaniu zostaną rozlosowane wydawnictwa Galerii.